Ми працюємо: Пн-Пт: 09:00 - 19:00; Сб: 10:00 - 17:00; Нд: вихідний
м. Київ

0 800 216 905

(безкоштовно з мобільного)

Як обрати АКБ

Як обрати АКБ


Незважаючи на простоту підбору АКБ, ми дамо кілька порад, які допоможуть вам розібратися в їх пристрої, в основних відмінностях і різноманітті пропозицій на цьому ринку.

 

  АКБ або автомобільна акумуляторна батарея – це допоміжне джерело електричної енергії у транспортних засобах із двигунами внутрішнього згоряння. Батарея запускає двигун, живить бортове обладнання при вимкненому двигуні: замки дверей, системи безпеки, лампи зовнішнього та внутрішнього освітлення, магнітолу. А також вона компенсує нестачу енергії, допомагаючи генератору під час пікових навантажень.

 

Щоб підібрати акумулятор, що підходить для вашого автомобіля, необхідно визначити основні параметри, якими батареї відрізняються один від одного:

  •         Тип батареї;
  •         Напруга та полярність;
  •         Ємність;
  •         Пусковий струм;
  •         Габарити;
  •         Необхідність обслуговування;
  •         Форм-фактор.

 


Типи батарей

Свинцево-кислотні АКБ за конструкцією (читайте - за станом електроліту) поділяються на такі типи:

·         SLI (Start, Light, Ignition) класичний тип - електроліт (розчин води із сірчаною кислотою) знаходиться в рідкому стані. Мабуть це наймасовіший тип батарей, адже вони встановлюються на більшості автомобілів на етапі виробництва. Такі батареї не люблять глибоких розрядів, при цьому відбуваються незворотні процеси (сульфатація), що впливають на ресурс батареї. Сульфатація – це процес утворення нерозчинних кристалів сульфату свинцю, які осідають на пластинах, що значно погіршує властивості АКБ. Цей тип АКБ більше за інших також схильний до впливу температурних змін і механічних впливів, вібрацій. До плюсів можна віднести відносно низьку, порівняно зі своїми технологічними конкурентами, вартість.

·      AGM (Absorbent Glass Mat) - електролітом просочене скловолокно, яким заповнено простір між пластинами. Такі батареї не бояться глибоких розрядів, швидше заряджаються та здатні видавати великі струми. Встановлюються на автомобілях із системами вимикання двигуна при зупинках - Start-Stop, а також системою заряду батареї енергією рекуперативного гальмування (Toyota, Citroen, Mercedes) та машинах з підвищеним енергоспоживанням (спецмашини, представницькі автомобілі). Їх вартість помітно вища за батареї класичного типу.

·      EFB - (Enhanced Flooded Battery) - покращена батарея з рідким електролітом. Особливість полягає в тому, що пластини товстіші і загорнуті в спеціальні конверти з мікроволокна. Як і за параметрами, так і за вартістю, цей тип знаходиться між класичними та AGM батареями. У них вище, ніж у класики, пусковий струм, вони швидше заряджаються і мають підвищений циклічний ресурс. Встановлюються на автомобілі із системами Start-Stop без системи рекуперативного гальмування (Kadjar, Megane IV та ін.).

·     GEL – електроліт гелеподібний. Такі батареї більш чутливі до низьких температур та напруги заряду. При зниженні температури ємність знижується більше, а при перевищенні напруги заряду гель ризикує перетворитися на рідину і повернути його у зворотний стан буде неможливо. Більше за інших бояться коротких замикань. Плюси гелевих батарей – більший циклічний ресурс (і відповідно термін життя батареї), нижчий за рівень саморозряду, не бояться глибоких розрядів. Часто використовуються в мототехніці, квадроциклах, водному транспорті, тому що можуть працювати в будь-яких положеннях. Однак вони не знаходять масового застосування на автотранспорті. Ціна у гелевих акумуляторів вища, ніж у свинцево-кислотних батарей.


 Номінальна напруга – вимірюється у вольтах (В). Перші автомобілі до середини 20 століття мали електрообладнання на 6В, сучасні легкові машини практично всі працюють на 12В, важкі вантажні машини, військова техніка з дизельними агрегатами можуть бути обладнані 24В обладнанням. Тут вибір простий – беремо АКБ тільки з такою напругою, яка була у попереднього акумулятора.

 



Полярність
– розташування клем на корпусі батареї. Плюс (+) праворуч називають «зворотною полярністю» або «полярністю 0». Плюс (+) ліворуч - "пряма полярність" або "полярність 1". Зверніть увагу при виборі на цей показник, так як при інших рівних параметрах, батарея іншої полярності не може бути підключена - струмопровідні клеми просто не дотягнуться до відповідних клем батареї.
 

 

 

 

 


Ємність
(номінальна), вимірюється в ампер-годинниках (Ah), визначає розрахункову кількість енергії, яку батарея запасає (акумулює) і може віддати в навантаження (на споживачів). Говорячи простіше, це кількість спроб запуску двигуна. Батарея з більшою ємністю дозволить виконати більше спроб запуску, наприклад, при зниженій температурі, порівняно з такою ж батареєю, з меншою ємністю. У визначенні цього показника найточнішим радником буде досвід інженерів, які розробили ваш автомобіль, викладений у технічній документації (інструкції з експлуатації, посібники з ремонту та ін.). Вибирайте ємність щонайменше рекомендованої для вашого автомобіля заводом-виробником.

 

Пусковий струм (його ще називають струм холодної прокрутки), що вимірюється в амперах (А), характеризує здатність батареї «віддавати» струм при пуску холодного двигуна. У більшості стандартів (ГОСТИ для країн СНД, EN для Євросоюзу, DIN для Німеччини, SAE для США і т. д. визначення цієї величини виконується при температурі -18 С° протягом 30 сек. Різниця полягає в допустимих кінцевих напругах, тому результати відрізняються між собою І 440А по EN не дорівнюватимуть 440А по DIN або SAE Чим вище пусковий струм і потужність, відповідно, тим «впевненіше» стартер обертає колінчастий вал і запускає двигун, особливо в зимовий період..


Власникам дизельних машин потрібно звертати особливу увагу на цю величину - двигунам їхнього авто для запуску потрібно більше потужності, ніж бензиновим. За цим показником варто орієнтуватися на технічну документацію до вашого автомобіля. Так як меншого пускового струму може не вистачити на запуск двигуна морозним ранком, а більший може помітно скоротити життя стартера..

                                                 

Батарея акумулює і видає електричну енергію рахунок складних електрохімічних реакцій, у яких відбувається перетворення електричної енергії на хімічну при заряді батареї і хімічної на електричну при розряді, відповідно. В основному, всі стартерні акумулятори, про які йдеться, за принципом пристрою і елементами, що діють, є свинцево-кислотними. Вони складаються з осередків (банок), в яких електроліт занурені позитивно і негативно заряджені свинцеві гратчасті пластини. На пластинах нанесено активну масу, яка утримує електрони. Осередки послідовно з'єднані між собою.

 

Габарити — це фізичні габарити батареї (довжина, ширина, висота) у мм. Розміри можна зняти зі старої батареї та робити вибір за допомогою точних даних. Також звертайте увагу на вагу батареї. Хоча сучасні технології можуть знижувати вагу, в той же час, якщо вага значно нижча за аналоги, варто задуматися, за рахунок чого виконана ця економія. Часто, якісні батареї та важать «якісно».

 

Обслуговувані/необслуговувані. Залежить від технології виготовлення батареї. Під обслуговуванням розуміється необхідність контролю щільності електроліту та доливки води за потреби, це стосується класичних батарей. Ціни на батареї, що обслуговуються нижче опонентів, що не обслуговуються, але вони вимагають періодичної уваги.

 

Форм-фактор описує особливості конструкції акумулятора, зокрема спосіб встановлення клем та їх розміри.


— Європейський. Відмінною рисою європейських акумуляторів є клеми, дещо "втоплені" в корпус. За рахунок цього даний форм-фактор вважається безпечнішим, ніж азіатський - нижче ризик короткого замикання при падінні акумулятора на провідну поверхню або при попаданні на нього металевого предмета. Крім того, самі клеми зазвичай виконані у вигляді конусів Euro. Як випливає з назви, цей форм-фактор зустрічається в автомобілях європейських виробників, переважно легкових


Азіатський. Азіатські акумулятори легко визначити за клемами, що виступають над верхньою частиною корпусу; також ці клеми можуть бути помітно тоншими за європейські, так як у багатьох моделях використовуються конуси JAP (хоча і не у всіх). Даний варіант популярний у японських та корейських автовиробників, а також досить поширений серед вантажних авто.

 

Що впливає на знос АКБ і як зрозуміти, що її час замінити.

Причинами, що впливають на знос свинцево-кислотних акумуляторів, є термін служби, частота та глибина циклів розряду/заряду, стан електроустаткування автомобіля (наявність та коректність підключення додаткового обладнання), умови експлуатації (кліматичні, дорожні умови). На рівні пристрою батареї, знос відбувається з таких причин:

·         сульфатація пластин, як ми писали раніше, особливо інтенсивна при глибокій розрядці;

·         корозія та осипання активної маси електродів, окислення та розчинення матеріалу електродів в електроліті;

·         недостатня механічна міцність або погана адгезія активної маси з електродними пластинами, що також тягне за собою обсипання активних мас з електродів.

 

                                                                                  

Індикатор, що загорівся, на панелі приладів повідомить про те, що АКБ вимагає технічної допомоги, а, можливо, знадобиться і заміна.

 

 

Про те, що батарею час, як мінімум, продіагностувати вам скаже нездатність батареї завести двигун. Часто на автомобілях із «втомленими» батареями це трапляється з настанням перших нічних заморозків. Тоді ємність знижується, і сили струму стає недостатньо для прокручування та запуску двигуна. Не поспішайте позбавлятися такої батареї, спочатку її варто продіагностувати. Це можна виконати за допомогою спеціальних інструментів:

  • ·    ареометр, покаже рівень щільності електроліту в батареях, що обслуговуються. На деяких батареях встановлюється індикатор (так зване "око"), за допомогою якого можна візуально визначити ступінь заряду: зелений колір - порядок, жовтий - низький рівень заряду, чорний - батарея розряджена;
  • ·        вольтметр – покаже номінальну напругу на клемах;
  • ·        вилка навантаження покаже напругу, що видається під навантаженням;
  • ·     електронні тестери – дозволять швидко та точно визначити стан батареї, перевірять її відразу за декількома параметрами та покажуть результат на дисплеї, або виведуть на комп'ютер.

 Звичайно, ці інструменти не можна назвати простими у використанні, тому оцінити стан вашої АКБ допоможе спеціаліст сервісу.

 


Спеціальний діагностичний інструмент Renault Doctor Service для перевірки стану АКБ допоможе перевірити також роботу стартера та генератора.

Можливо, вашу батарею можна буде зарядити, і вона ще послужить, але може бути так, що батарею буде необхідно замінити на нову. До речі, відпрацьовані батареї належать до високотоксичних відходів. З метою збереження навколишнього середовища та недопущення його забруднення, утилізуйте батареї лише за допомогою спеціалізованих підприємств.

 

Як маркують АКБ

Маркування батареї повинно містити інформацію за основними вищепереліченими параметрами і крім цього: номер батареї, дату виробництва, інформацію про виробника, масу пристрою, знаки попередження (небезпека використання відкритого вогню, спеціальна утилізація, необхідність використання захисних засобів при роботі і т. д.).

 

Терміни зберігання та служби

Батареї можуть зберігатися відносно довго, залежно від технологій виготовлення (з додаванням сурми або кальцію до сплаву ґрат) для залитих АКБ цей термін може становити 12-18 місяців, можливо, для окремих виробників та типів батарей навіть більше. Сухозаряджені батареї можуть зберігатися до 3 років.

 

Перед встановленням нової автомобільної батареї будь-якого типу перевірте її напругу, зарядіть при необхідності. Під час зберігання батарея мимоволі розряджається, цей процес називається саморозрядом і фактичні значення напруги, а значить і ємності, можуть бути нижчими за номінальні. А ось термін служби - величина відносна, при коректній роботі електричних систем і відповідності ємності батареї, і навантаження на неї, середній ресурс SLI батареї близько 4 років. AGM, EFB та GEL батареї мають підвищений ресурс.

 

Висновки

Акумуляторна батарея - це пристрій, від коректної роботи якого залежить ваша впевненість в автомобілі. Зверніть увагу на процес вибору батареї, а потім обслуговуйте і заряджайте вашу АКБ, забезпечте їй чистоту в моторному відсіку. Тоді вона забезпечить вам впевнений запуск двигуна та роботу електричних систем вашого авто.

 

Перевірити стан Вашої АКБ, підзарядити та підібрати, у разі потреби, нову Вам завжди допоможуть фахівці Renault Doctor Service.